сряда, 15 септември 2010 г.

Да изхвърляме разделно батериите и акумулаторите

До края на 2010 г. в България трябва да има около 7 000 съда за разделно събиране на батерии и акумулатори, сега са 3 000 Малко хора изхвърлят непотребни батерии и акумулатори в пригодените за това места. Сега в страната има над 3 000 съда за разделно събиране на батерии и акумулатори има в страната - от административни сгради и общински учреждения, до вериги за техника, мобилни апарати и хранителни вериги, училища, болници.
До края на 2010 г. навсякъде в България трябва да има около 7 000 съда, казва в интервю за Димитър Абрашев от БТА изпълнителния директор на "Екобатери" Александър Яврийски.
Много хора бяха предварително запознати с разделното събиране на батерии, хиляди други бяха допълнително информирани, но все още идеята за разделно събиране, не само на батерии, но и на всички други рециклиеруеми отпадъци не е взета присърце коментира Яврийски.
Спхоред него уж всички знаят защо трябва да се прави и какво се постига с това - от опазване на околната среда от вредни вещества, до пестене на ресурси, но преминаването от теория до практика е бавно и трудно.
В началото на дейността на "Екобатери" АД имало много хора, които били  запознати с факта, че батериите могат да се рециклират. Дори давали съвети кое и как трябва да се направи и как го правят хората в западноевропейските държави.
Други събирали старите си батерии с години в къщи в очакване на възможност за тяхното рециклиране. още по темата
 В отговор на въпроса какво точно се случва с една батерия или акумулатор, които са събрани по правилния начин Яврийски обяснява:
"Всеки съд за разделно събиране на батерии и акумулатори се прибира периодично и количествата се съхраняват от лицензирани бази в цялата страна.
Акумулаторите се рециклират в наличните за това инсталации в България, а батериите се транспортират до инсталации в Западна Европа (по-конкретно Франция и Белгия), където се разпределят в зависимост от химичния им състав и се преработват до първични суровини готови за повторна употреба".
На всяко място, където се продават батерии, те трябва и да се събират. В момента съдове се предоставят на всеки търговски обект, който го пожелае.
Всеки производител и официален вносител на батерии и акумулатори е поел своята отговорност чрез членство в система за разделно събиране, като принципа е "Замърсителят плаща". Т.е. системите за разделно събиране се финансират от вносителите на батерии и акумулатори.
Проблем е огромният, макар и не доказан, нелегален внос на батерии и акумулатори, с който се избягват налозите и отговорността и това значително утежнява както бизнеса на легално работещите вносители, така и самите системи за разделно събиране.
Всички търговски обекти, в които се продават батерии и акумулатори са задължени от няколко години да имат кошове за събиране на негодни вече за употреба по силата на Закона за управление на отпадъците и прилежащите Наредби. С последните изменения от тази година глобите са удвоени.
Шефът на "Екобатери" специално отбелязва старанието на някои общини: Габрово, София, Плевен, Сливен, Смолян и други по-малки.
В коментар на твърдението, че един от най-страшните замърсители на околната среда са батериите, които се изхвърлят заедно с останалите отпадъци, Яврийски казва:
"Батериите са съставени от токсични вещества, производството на които отнема много ресурси и причинява големи замърсявания. Рециклирането на батериите пести такива ресурси.
От друга страна една стара батерия лесно отделя съдържащите се в нея тежки метали, а те попаднали в подпочвените води, да речем, впоследствие се оказват в нашия организъм неусетно, като причиняват тежки увреждания години напред.
Източник: VESTI.BG